ثروتمندترین مرد 2024 | 10 نفر اول ثروتمندترین افراد جهان 2024

رتبه نخست ایلان ماسک تقریباً نیمی از تمام میلیاردرها نسبت به سال 2022 فقیرتر شدند.

بازدید 1.3k 2
زمان مطالعه (دقیقه) 25

بر اساس گزارش مجله فوربس، ثروتمندترین مرد جهان در سال 2024، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، با دارایی خالص 254.7 میلیارد دلار است. او برای سومین سال متوالی در صدر این فهرست قرار گرفته است در ادامه ثروتمندترین افراد جهان 2024 را معرفی کرده و چگونه به این ثروت رسیده اند. بروز رسانی دی 1402 (دسامبر 2024)

ثروتمندترین مرد 2024

میلیاردرها نقش عظیمی در شکل دادن به اقتصاد، سیاست و امور خیریه جهانی دارند. فوربس تعداد میلیاردرهای جهان را در سال 2024، 2640 نفر تخمین زده است. ثروتمندترین مرد سال 2024 ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس و مالک X (پیشتر توییتر) است.

افراد حاضر در این لیست، به یک باشگاه حتی منحصربه‌فردتر تعلق دارند و قدرت بیشتری اعمال می‌کنند. بسیاری از آنها بنیان گذاران غول‌های فناوری هستند و بخش زیادی از ثروت آنها هنوز در شرکت‌هایی که تأسیس کرده‌اند سرمایه‌گذاری شده است.

میلیاردرها می‌توانند با وثیقه قرار دادن ثروت خود از فروش سهام اجتناب کنند و در نتیجه مالیات بر عایدی سرمایه تحقق‌نیافته را به تعویق بیاندازند (یا برای ورثه حذف کنند). همچنین، میلیاردرهای چندگانه می‌توانند از طیف وسیعی از معافیت‌های مالیاتی برای جبران درآمد گزارش‌شده سوء‌استفاده کنند و به‌این‌ترتیب برخی از افراد این لیست در سال‌های اخیر هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرده‌اند.

- تبلیغات-
Ad imageAd image

با توجه به اینکه بخش زیادی از ثروت این افراد در سهام‌های بازار عمومی است، ارزش خالص ثروتمندترین سرمایه داران همراه با ارزش بازار شرکت‌هایی که مالک آنها هستند، در نوسان است. در زیر، 10 ثروتمندترین فرد جهان بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ آورده شده است. همه ارقام تا تاریخ 6 دسامبر 2024 به‌روز هستند.

نکات کلیدی:

  • رتبه اول، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس و مالک X، با دارایی خالص 254.7 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد جهان است.
  • در رتبه دوم، برنارد آرنو، مدیرعامل فرانسوی لوییس ویتون، با دارایی خالص 202.4 میلیارد دلار قرار دارد.
  • در رتبه سوم، جف بزوس، مدیرعامل سابق آمازون، با دارایی خالص 175.6 میلیارد دلار قرار دارد. او در سال 2022 در رتبه اول این فهرست قرار داشت.
  • هشت نفر از 10 ثروتمندترین فرد جهان، ثروت خود را از فناوری به دست آورده‌اند و آرنو و وارن بافت از Berkshire Hathaway از این قاعده مستثنی هستند.

10 نفر اول ثروتمندترین افراد جهان

در ادامه 10 نفر برتر ثروتمند جهان در سال 2024 را مشاهده می‌کنید:

تصویررتبهناممیزان سرمایهسنشرکتتابعیت
ایلان ماسک1ایلان ماسک 254.7 میلیارد دلار52تسلا، اسپیس ایکسآمریکا
برنارد آرنو2برنارد آرنو202.4 میلیارد دلار74لویی ویتونفرانسه
جف بزوس3جف بزوس175.6 میلیارد دلار59آمازونآمریکا
لری الیسون4لری الیسون136.4 میلیارد دلار79اوراکلآمریکا
مارک زاکر برگ5مارک زاکربرگ126.8 میلیارد دلار39فیس بوکآمریکا
بیل گیتس6بیل گیتس119.5 میلیارد دلار68مایکروسافتآمریکا
وارن بافت7وارن بافت119.1 میلیارد دلار93شرکت نساجی به نام Berkshire Hathawayآمریکا
لری پیج8لری پیج117.6 میلیارد دلار50گوگلآمریکا
سرگی برین9سرگئی برین112.8میلیارد دلار50گوگلآمریکا
استیو بالمر10استیو بالمر112 میلیارد دلار67مایکروسافتآمریکا
بروز رسانی دی 1402 (دسامبر 2024)

1. ایلان ماسک

  • سن: 52
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • هم‌بنیانگذار و مدیرعامل: تسلا
  • دارایی خالص: 254.7 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت تسلا: 13% (98.1 میلیارد دلار)
  • سهم مالکیت X: 79% (9.32 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی‌ها: Space Exploration Technologies (دارایی خصوصی به ارزش 53.2 میلیارد دلار)، The Boring Company (دارایی خصوصی به ارزش 3.33 میلیارد دلار)

ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان است. او در آفریقای جنوبی متولد شد و قبل از انتقال به دانشگاه پنسیلوانیا، در دانشگاهی در کانادا تحصیل کرد. او در آن‌جا مدرک لیسانس فیزیک و اقتصاد را دریافت کرد. دو روز پس از ثبت‌نام در برنامه تحصیلات تکمیلی فیزیک در دانشگاه استنفورد، ماسک برای راه‌اندازی Zip2، یکی از اولین خدمات مسیریابی آنلاین، از تحصیل انصراف داد. او بخشی از عواید حاصل از این استارت‌آپ را برای ایجاد X.com، سیستم پرداخت آنلاین که به eBay فروخته شد و در نهایت به PayPal Holdings تبدیل شد، سرمایه‌گذاری مجدد کرد.

در سال 2004، ماسک به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی Tesla Motors (اکنون تسلا) تبدیل شد که منجر به موقعیت فعلی او به عنوان مدیرعامل این شرکت خودروهای برقی شد. علاوه بر خط تولید خودروهای برقی، تسلا دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی، لوازم جانبی خودرو و از طریق خرید SolarCity در سال 2016، سیستم‌های انرژی خورشیدی تولید می‌کند. ماسک همچنین مدیرعامل و مهندس ارشد Space Exploration Technologies (SpaceX)، توسعه‌دهنده موشک‌های پرتاب فضایی است.

2. برنارد آرنو

  • سن: 74
  • محل اقامت: فرانسه
  • مدیرعامل و رئیس اجرایی: LVMH (LVMUY)
  • دارایی خالص: 20میلیارد دلار
  • سهم مالکیت Christian Dior: 97.5% (130 میلیارد دلار کل)
  • سایر دارایی‌ها: سهام Moelis & Company (دارایی عمومی به ارزش 26.1 میلیارد دلار) و 13.1 میلیارد دلار وجه نقد

برنارد آرنو، ملیت فرانسوی، رئیس و مدیر عامل LVMH، بزرگترین شرکت کالاهای لوکس جهان است. برندهای LVMH عبارتند از Louis Vuitton، Hennessey، Marc Jacobs و Sephora.

چهره اقتصادی سال 2024

برنار آرنو، مرد 74 ساله فرانسوی، در سال 2024، در یک مدت زمان کوتاه ثروتمندترین فرد جهان شد. ثروت او در آن سال از 200 میلیارد دلار فراتر رفت.

آرنو، بنیانگذار و رئیس شرکت لوکس LVMH، در دورانی که شرکت دیور در حال ورشکستگی بود، آن را خرید و نجات داد. سپس، با نبوغ خود، این شرکت را گسترش داد و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کالاهای لوکس در جهان تبدیل کرد.

آرنو، علاوه بر دیور، مالک شرکت‌های لوکس دیگری مانند لویی ویتون، فندی، گوچی و شانل نیز هست.

او در سال 1971، مهندس عمران شد و بنا به درخواست پدرش، در شرکت ساختمان‌سازی خانوادگی آرنوها آغاز به کار کرد. اما علاقه او به مد و فشن، او را به سمت این صنعت کشاند.

آرنو، با خرید شرکت دیور در سال 1985، به دنیای مد وارد شد. او سپس، شرکت‌های لوکس دیگری را نیز خریداری کرد و LVMH را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کالاهای لوکس در جهان تبدیل کرد.

آرنو، با ثروت 200 میلیارد دلاری خود، تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت مد و فشن داشته است. او، با خرید و گسترش شرکت‌های لوکس، به رشد این صنعت کمک کرده است.

بیشتر ثروت آرنو از سهام عظیمی ناشی می‌شود که در Christian Dior SE، شرکت holding که 41.4 درصد از LVMH را کنترل می‌کند. سهام او در Christian Dior SE، به علاوه 6.2 درصد اضافی در LVMH، از طریق شرکت holding خانوادگی او، Groupe Familial Arnault، نگهداری می‌شود.

آرنو که مهندسی خوانده است، اولین بار در حالی که برای شرکت ساخت‌وساز پدرش، Ferret-Savinel، کار می‌کرد، هوش تجاری خود را نشان داد و در سال 1971 کنترل شرکت را در دست گرفت. او Ferret-Savinel را در سال 1979 به یک شرکت املاک و مستغلات به نام Férinel Inc. تبدیل کرد.

آرنو تا شش سال دیگر رئیس Férinel باقی ماند، تا اینکه در سال 1984 شرکت تولیدکننده کالاهای لوکس Financière Agache را خریداری و سازماندهی کرد و سرانجام تمام دارایی‌های خود به جز Christian Dior و Le Bon Marché را فروخت. وی در سال 1987 به سرمایه‌گذاری در LVMH دعوت شد و دو سال بعد به سهامدار اکثریت، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت تبدیل شد.

3. جف بزوس

  • سن: 59
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • بنیانگذار و رئیس اجرایی: آمازون (AMZN)
  • دارایی خالص: 175.6 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت آمازون: 10% (145 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی‌ها: Blue Origin (دارایی خصوصی به ارزش 11.2 میلیارد دلار)، The Washington Post (دارایی خصوصی به ارزش 250 میلیون دلار)، Koru (دارایی خصوصی به ارزش 500 میلیون دلار) و 14 میلیارد دلار وجه نقدOpens in a new windowpoolpedia.comجف بزوس، بنیانگذار و رئیس اجرایی آمازون

جف بزوس در سال 1994 آمازون را در یک گاراژ در سیاتل تأسیس کرد، اندکی پس از استعفا از شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه D.E. Shaw. او در ابتدا ایده یک فروشگاه کتاب آنلاین را به رئیس سابق خود دیوید ای. شاو ارائه داد، اما او علاقه‌ای نداشت.

اگرچه آمازون در ابتدا با فروش کتاب شروع کرد، اما از آن زمان به یک فروشگاهی برای همه چیز زیر نور خورشید تبدیل شده است و انتظار می‌رود تا سال 2024 از وال‌مارت به عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان پیشی بگیرد. الگوی تنوع مداوم آمازون در برخی از گسترش‌های غیرمنتظره آن مشهود است، از جمله خرید Whole Foods در سال 2017 و ورود به کسب‌وکار داروسازی در همان سال.

بزوس تا سال 2019 تا 16 درصد از آمازون را در اختیار داشت، قبل از اینکه 4 درصد از آن را به همسر سابق خود، مک‌کنزی اسکات، در جریان دادخواست طلاق خود واگذار کند. در سال 2020، قیمت سهام آمازون با افزایش تقاضا برای خرید آنلاین در بحبوحه همه‌گیری COVID-19، 76 درصد افزایش یافت. در تاریخ 5 ژوئیه 2021، بزوس از سمت مدیرعامل این غول تجارت الکترونیکی کناره‌گیری کرد و به عنوان رئیس اجرایی آن باقی ماند.

4. لری الیسون

  • سن: 79
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • هم‌بنیانگذار، رئیس و مدیر ارشد فناوری: اوراکل (ORCL)
  • دارایی خالص: 136.4 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت اوراکل: 42%+ (96.1 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی‌ها: سهام تسلا (10.7 میلیارد دلار دارایی عمومی)، 21.8 میلیارد دلار وجه نقد

لری الیسون در شهر نیویورک از مادری 19 ساله مجرد متولد شد. پس از انصراف از دانشگاه شیکاگو در سال 1966، الیسون به کالیفرنیا نقل مکان کرد و به‌عنوان برنامه‌نویس کامپیوتر مشغول به کار شد. در سال 1973، او به شرکت الکترونیکی Ampex پیوست، جایی که با شرکای آینده، Ed Oates و Bob Miner آشنا شد. سه سال بعد، الیسون به Precision Instruments رفت و به‌عنوان معاون تحقیق و توسعه شرکت خدمت کرد.

در سال 1977، الیسون به همراه Oates و Miner شرکت Software Development Laboratories را تأسیس کرد. دو سال بعد، این شرکت اوراکل، اولین برنامه پایگاه داده رابطه‌ای تجاری که از زبان Structured Query Language استفاده می‌کرد، را منتشر کرد. این برنامه پایگاه داده آن‌قدر محبوب شد که SDL در سال 1982 نام خود را به Oracle Systems Corporation تغییر داد. الیسون پس از 37 سال در سال 2014 نقش مدیرعامل اورکل را رها کرد. او در دسامبر 2018 به هیئت مدیره تسلا پیوست و در ژوئن 2022 استعفا داد.

اوراکل دومین شرکت نرم‌افزاری بزرگ جهان است که طیف وسیعی از برنامه‌های محاسبات ابری و همچنین کد جاوا و لینوکس و پلتفرم محاسباتی Oracle Exadata را ارائه می‌دهد. اوراکل در طول تاریخ خود شرکت‌های بزرگی مانند Sun Microsystems و Cerner را خریداری کرده است.

الیسون فعالیت‌های خیرخواهانه خود را بر تحقیقات پزشکی متمرکز کرده است. در سال 2016، او 200 میلیون دلار به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای یک مرکز تحقیقات سرطان جدید اهدا کرد. الیسون از تیم قایقرانی Oracle Team USA حمایت کرد که در سال‌های 2010 و 2013 برنده سری مسابقات America’s Cup شد.

5. مارک زاکربرگ

  • سن: 39
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره: Meta Platforms (META)
  • دارایی خالص: 126.8 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت Meta Platforms: 13% (111 میلیارد دلار کل)
  • سایر دارایی‌ها: 4.03 میلیارد دلار وجه نقد

مارک زاکربرگ در سال 2004 در حالی که در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کرد، فیس‌بوک (اکنون متا) را به همراه همکلاسی‌های خود، ادواردو Saverrin، Dustin Moskovitz و Chris Hughes توسعه داد. هنگامی که فیس‌بوک در دانشگاه‌های دیگر شروع به استفاده شد، زاکربرگ از هاروارد انصراف داد تا به‌طور کامل روی کسب‌وکار رو به رشد خود تمرکز کند. امروزه، زاکربرگ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره متا است که در سه‌ماهه دوم سال 2024 دارای 3 میلیارد کاربر فعال ماهانه بود.

متا بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است. از آنجایی که وب‌سایت رایگان است، بیشتر درآمد شرکت از طریق تبلیغات حاصل می‌شود.

متا همچنین میزبان چندین برند دیگر است، از جمله برنامه اشتراک‌گذاری عکس Instagram که در سال 2012 خریداری شد؛ سرویس پیام‌رسانی چند پلتفرمی WhatsApp و تولیدکننده هدست واقعیت مجازی Oculus، هر دو در سال 2014 خریداری شدند؛ Workplace، پلتفرم اتصال سازمانی آن؛ و Portal، خط دستگاه‌های تماس ویدیویی آن.

زاکربرگ و همسرش، پریسیلا چان، در سال 2015 بنیاد Chan Zuckerberg Initiative را تأسیس کردند که هر کدام از آنها به‌عنوان مدیر عامل آن خدمت می‌کنند. خیریه آنها برای استفاده از فناوری برای حل مشکلات اجتماعی مانند بهبود دسترسی و کیفیت آموزش، اصلاح سیستم عدالت کیفری و سیستم مهاجرت ایالات متحده، و بهبود مقرون‌به‌صرفه بودن مسکن و در نهایت ریشه‌کن کردن همه بیماری‌ها تلاش می‌کند.

6. بیل گیتس

  • سن: 68
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • هم‌بنیانگذار: مایکروسافت (MSFT)
  • دارایی خالص: 119.5 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت مایکروسافت: 1.4% (24.1 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی‌ها: 64.1 میلیارد دلار وجه نقد و میلیاردها دلار در چندین شرکت دیگر

بیل گیتس در سال 1975 در حالی که در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کرد، به همراه دوست دوران کودکی‌اش، پل آلن، برای توسعه نرم‌افزار جدید برای اولین میکروکامپیوترها کار کرد. پس از موفقیت این پروژه، گیتس در طول سال سوم تحصیل از هاروارد انصراف داد و با آلن مایکروسافت را تأسیس کرد.

مایکروسافت، بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان، همچنین تولید‌کننده خطی از کامپیوترهای شخصی است، از طریق سرور اکسچنج خدمات ایمیل ارائه می‌دهد و سیستم‌های بازی‌های ویدیویی و دستگاه‌های بازی مرتبط را به فروش می‌رساند. این شرکت اخیراً به‌شدت روی خدمات ابری سرمایه‌گذاری کرده است.

گیتس در سال 2008 از سمت مدیرعامل شرکت به هیئت مدیره نقل مکان کرد. او در سال 2004 به هیئت مدیره Berkshire Hathaway پیوست. او در 13 مارس 2020 از هر دو هیئت استعفا داد.

بیل گیتس بخش زیادی از ثروت خود را در Cascade Investment LLC دارد. Cascade یک ابزار سرمایه‌گذاری خصوصی است که مالک سهام متنوعی از جمله Canadian National Railway (CNR)، Deere (DE) و Republic Services (RSG) و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در املاک و مستغلات و انرژی است.

7. وارن بافت

  • سن: 93
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • مدیرعامل: Berkshire Hathaway (BRK.A)
  • دارایی خالص: 119.1 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت Berkshire Hathaway: 15% (118 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی‌ها: 1.28 میلیارد دلار وجه نقد

وارن بافت، مشهورترین سرمایه‌گذار ارزشی زنده، اولین اظهارنامه مالیاتی خود را در سال 1944 در سن 14 سالگی ارائه کرد و درآمد خود را از کار روزنامه‌فروشی دوران کودکی خود اعلام کرد. او اولین سهام خود را در شرکت نساجی به نام Berkshire Hathaway در سال 1962 خریداری کرد و تا سال 1965 مالک اکثریت سهام شرکت شد. بافت در سال 1967 شرکت را به بیمه و سایر سرمایه‌گذاری‌ها گسترش داد.

با نام مستعار “پیشگوی اوماها”، بافت یک سرمایه‌گذار خرید و نگهداری است که ثروت خود را با خرید شرکت‌های کم‌ارزش‌تر از ارزش ذاتی آن‌ها ایجاد کرد. اخیراً، Berkshire Hathaway در شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده سرمایه‌گذاری کرده است. سبد سهام شرکت‌های کاملاً متعلق به آن شامل منافعی در بیمه، توزیع انرژی و راه‌آهن‌ها و همچنین محصولات مصرفی است.

بافت بخش زیادی از ثروت خود را وقف امور خیریه کرده است. بین سال‌های 2006 و 2020، او 41 میلیارد دلار اهدا کرد، عمدتاً به بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس و خیریه‌های فرزندانش. بافت در سال 2010 جنبش Giving Pledge را با بیل گیتس راه‌اندازی کرد.

بافت اکنون 93 سال سن دارد و هنوز به عنوان مدیرعامل Berkshire Hathaway فعالیت می‌کند، اما در سال 2021 اعلام کرد که جانشین او Gregory Abel، رئیس عملیات غیربیمه‌ای Berkshire خواهد بود.

8. لری پیج

  • سن: 50
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • هم‌بنیانگذار و عضو هیئت مدیره: Alphabet (GOOG)
  • دارایی خالص: 117.6 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت Alphabet: 6% (102.7 میلیارد دلار کل)
  • سایر دارایی‌ها: 16.3 میلیارد دلار وجه نقد

مانند چندین میلیاردر فناوری در این لیست، لری پیج مسیر خود را به شهرت و ثروت در یک اتاق خواب خوابگاه دانشگاه آغاز کرد. در حالی که در دانشگاه استنفورد در سال 1995 تحصیل می‌کرد، پیج و دوستش سرگئی برین ایده بهبود استخراج داده‌های اینترنتی را مطرح کردند. این دو نفر یک فناوری جستجوگر جدید با نام Backrub ابداع کردند که به دلیل توانایی ارزیابی پیوندها به یک صفحه نامگذاری شد.

از آن‌جا، پیج و برین در سال 1998 گوگل را تأسیس کردند، که پیج تا سال 2001 و دوباره بین سال‌های 2011 تا 2019 به عنوان مدیرعامل شرکت خدمت کرد. گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشرو اینترنت، بیش از 92 درصد از درخواست‌های جستجو در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. در سال 2006، این شرکت YouTube، بزرگترین پلتفرم برای ارسال فیلم‌های ارسالی کاربران را خریداری کرد.

پس از خرید Android در سال 2005، گوگل در سال 2008 سیستم‌عامل تلفن همراه Android را منتشر کرد. گوگل در سال 2015 سازماندهی مجدد شد و به یک شرکت تابعه به نام Alphabet تبدیل شد.

پیج از سرمایه‌گذاران اولیه شرکت اکتشاف فضا و استخراج سیارک Planetary Resources بود. این شرکت در سال 2018 در بحبوحه مشکلات تأمین مالی توسط شرکت بلاکچین ConsenSys خریداری شد. او همچنین علاقه‌مند به شرکت‌های تولید خودروهای پرنده بوده است و در هر دو Kitty Hawk و Opener سرمایه‌گذاری کرده است، اگرچه Kitty Hawk در سال 2022 فعالیت خود را متوقف کرد.

9. سرگئی برین

  • سن: 50
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • هم‌بنیانگذار و عضو هیئت مدیره: Alphabet (GOOG)
  • دارایی خالص: 112.8 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت Alphabet: 6% (96.5 میلیارد دلار کل)
  • سایر دارایی‌ها: 16.4 میلیارد دلار وجه نقد

سرگئی برین در مسکو، روسیه متولد شد و در سن شش سالگی در سال 1979 به همراه خانواده‌اش به ایالات متحده نقل مکان کرد. پس از هم‌بنیان‌گذاری گوگل با لری پیج در سال 1998، برین به عنوان رئیس فناوری گوگل در زمانی که اریک اشمیت به عنوان مدیرعامل در سال 2001 جانشین شد، منصوب شد. او همین سمت را در شرکت هلدینگ Alphabet پس از تأسیس آن در سال 2015 بر عهده داشت و در سال 2019 زمانی که Sundar Pichai به عنوان مدیرعامل جانشین شد، از سمت خود کنار رفت.

برین در سال 2004 با آنا ووجیتسکی ازدواج کرد. آنها دو فرزند دارند.

10. استیو بالمر

  • سن: 67
  • محل اقامت: ایالات متحده
  • مالک: لس آنجلس کلیپرز
  • دارایی خالص: 112 میلیارد دلار
  • سهم مالکیت مایکروسافت: 4% (119 میلیارد دلار کل)
  • سایر دارایی‌ها: لس آنجلس کلیپرز (3.73 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، The Forum (400 میلیون دلار دارایی خصوصی)، Intuit Dome (2 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، 3.48 میلیارد دلار وجه نقد

استیو بالمر در سال 1980 پس از اینکه بیل گیتس او را متقاعد کرد که از برنامه MBA دانشگاه استنفورد انصراف دهد، به مایکروسافت پیوست. او سی‌امین کارمند مایکروسافت بود. بالمر در سال 2000 به عنوان مدیرعامل مایکروسافت جانشین گیتس شد. او تا سال 2014 در این سمت باقی ماند. بالمر در سال 2011 خرید Skype توسط مایکروسافت به مبلغ 8.5 میلیارد دلار را مدیریت کرد.

پالمر مالک تخمینی 4 درصد از مایکروسافت است که او را بزرگترین سهام‌دار فردی این شرکت نرم‌افزاری می‌کند. در سال 2014، بلافاصله پس از کناره‌گیری از سمت مدیرعامل مایکروسافت، بالمر تیم بسکتبال لس آنجلس کلیپرز را با قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد.

پالمر و گیتس در حالی که هر دو در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کردند، در یک خوابگاه و در یک طبقه زندگی می‌کردند. رابطه برادرانه بین این دو در دوران تصدی بالمر به عنوان مدیرعامل شرکت دچار تنش شد، زمانی که بالمر شروع به فشار دادن شرکت فناوری به سمت سخت‌افزار، مانند تبلت Surface و تلفن همراه Windows، کرد.

این 10 میلیاردر فناوری از طریق ابتکارات و نوآوری‌های خود در زمینه‌های مختلف، از جمله فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و رسانه‌های اجتماعی، ثروت خود را به دست آورده‌اند. آنها تأثیر قابل‌توجهی بر جهان داشته‌اند و مسیر را برای نسل‌های آینده پیشگامان فناوری هموار کرده‌اند.

عوامل موثر در افزایش ثروت ثروتمندان

افزایش قیمت سهام شرکت‌های فناوری، یکی از عوامل اصلی افزایش ثروت ثروتمندان در سال 2024 بوده است. قیمت سهام شرکت‌های فناوری مانند تسلا، آمازون، گوگل و مایکروسافت، در سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

علاوه بر این، افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی نیز به افزایش ثروت ثروتمندان کمک کرده است.

آینده ثروت ثروتمندان

آینده ثروت ثروتمندان جهان، به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت سهام و کالاهای اساسی و سیاست‌های دولت‌ها بستگی دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که ثروت ثروتمندان در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد.

همانطور که در بالا اشاره شد، افزایش قیمت سهام شرکت‌های فناوری، یکی از عوامل اصلی افزایش ثروت ثروتمندان در سال 2024 بوده است.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز در افزایش ثروت ثروتمندان نقش داشته‌اند، از جمله:

  • افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی
  • افزایش نرخ بهره
  • سیاست‌های پولی و مالی انبساطی دولت‌ها

راهکارهای کاهش شکاف طبقاتی

برای کاهش شکاف طبقاتی، دولت‌ها می‌توانند اقدامات مختلفی را انجام دهند، از جمله:

  • افزایش مالیات بر ثروتمندان
  • افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش و بهداشت عمومی
  • ایجاد فرصت‌های شغلی برابر برای همه افراد

نتیجه‌گیری

افزایش ثروت ثروتمندان جهان، یک پدیده نگران‌کننده است که می‌تواند به افزایش شکاف طبقاتی و نابرابری منجر شود. دولت‌ها باید اقداماتی را برای کاهش این شکاف انجام دهند تا جامعه‌ای عادلانه‌تر و پایدارتر ایجاد کنند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظرات 2