انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

بازدید 3.6k
زمان مطالعه (دقیقه) 8

تیپ شخصیت سرمایه گذاری سرمایه گذاران در بازارهای مختلف سرمایه گذاری، با توجه به نوع رفتارشان در طول روند سرمایه گذاری و هنگام نوسانات بازار با هم متفاوت است. در طی این مقاله انواع تیپ شخصیتی سرمایه‌ گذاران بیشتر از سایر تیپ‌ها بر روی بازارهای سرمایه تاثیر گذار بوده است را مورد بررسی قرار می دهیم. “ترجیح میدهیم این داستان کوتاه را بخوانید.

در اوایل دهه 1930، یک کودک 7 ساله در خواربار فروشی خانواده اش کار می کرد. او همیشه شش بسته کوکا کولا را به قیمت 25 سنت از فروشگاه می‌خرید و آنها را به قیمت 30 می‌فروخت که پنج سنت به سود کند.  کارش را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگش مشغول به کار شد. در ۱۱ سالگی سه سهم شرکت سایتزسرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وی دست نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت سهام مذکور ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. این تجربه سپس به یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت تبدیل شد.

هم‌اکنون (2022) با دارایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، به‌عنوان دهمین فرد ثروتمند جهان شناخته می‌شود. او مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشر هاتاوی است. و مالکیت شرکت‌های گایکو، دیری کوئین و مارس اینکورپوریتد را در اختیار دارد، همچنین دارای سهام در شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک، کرفت هاینز، گلدمن ساکس، ولز فارگو، شرکت کوکاکولا، پپسی، آمریکن اکسپرس، بنک آو آمریکا و آی‌بی‌ام می‌باشد.

گاهی اوقات، توصیه می شود که تیپ شخصیتی خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که چه سیاست سرمایه گذاری برای شما مناسب تر است.

برای اینکه این کار را برای شما آسان‌تر کنیم، یک مدل رفتاری را که توسط تام بیلارد، لری بیهل و ران کایزر ایجاد شده است، اتخاذ می‌کنیم. این مدل به سرمایه گذاران آینده و همچنین سرمایه گذاران باتجربه کمک می کند تا خود را بهتر درک کنند.

- تبلیغات-
Ad imageAd image

انواع تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

روانشناسان بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران را بر اساس رفتارشان در شروع، طول مدت سرمایه‌گذاری و واکنش‌هایشان به نوسانات شدید بازار، بررسی کرده‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که شش تیپ شخصیتی بیش از سایرین بر بازارهای سرمایه تأثیر می‌گذارند.

این تیپ های شخصیتی عبارتند از:

  • آرمان‌گرا
  • عمل‌گرا
  • شکل‌گرا
  • آمیزگر
  • برون‌فکن
  • واقع‌بین

در ادامه به توضیح هر یک از این تیپ‌ها می‌پردازیم.

۱. سرمایه گذار آرمان‌گرا (Idealist)

سرمایه‌گذاران آرمان‌گرا از اعتماد به نفس بالایی در استعدادهای تجاری خود برخوردارند و همیشه نسبت به بازار خوش‌بین هستند. آن‌ها اطلاعاتی که با دیدگاه مثبتشان مغایرت دارد را نادیده می‌گیرند و بر الگوهایی که تنها در ذهن خوش‌بینشان وجود دارد، تکیه می‌کنند. این افراد معمولاً بدون انجام تحقیقات کامل و فقط با اتکا به تحلیل‌های مثبت دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

۲. سرمایه گذار عمل گرا (Pragmatic)

در مقابل آرمان‌گراها، سرمایه‌گذاران عمل‌گرا تصویر واقع‌بینانه‌ای از توانایی‌ها و مهارت‌های خود دارند و با شک و تردید به آن‌ها نگاه می‌کنند. آن‌ها برای تأیید درستی تحلیل‌های خود تحقیقات کاملی انجام می‌دهند و تنها به منابع عمومی اکتفا نمی‌کنند. عمل‌گراها به نوسانات و احتمالات سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای دارند.

۳. سرمایه گذار شکل گرا (Framer)

سرمایه‌گذاران شکل‌گرا با دقت و وسواس فراوان بسترهای سرمایه‌گذاری خود را ارزیابی می‌کنند و به جزئیات کوچک و فرعی توجه زیادی دارند، اما برنامه کلی را نادیده می‌گیرند. این دسته از سرمایه‌گذاران در تحلیل مشکلات و نوسانات بازار غیرمنعطف بوده و به عوامل خارجی توجه زیادی نمی‌کنند. آن‌ها معمولاً پول نقد زیادی بدون استفاده در حساب بانکی‌شان دارند.

۴. سرمایه گذار آمیزگر (Integrator)

آمیزگرها تمام عوامل بیرونی بازار را در نظر می‌گیرند و ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری را به هم وابسته و تأثیرگذار بر روی یکدیگر می‌بینند. آن‌ها درک کاملی از همبستگی عملکرد بخش‌های مختلف بازارهای مالی دارند و بر این اساس روند و سبد سرمایه‌گذاری خود را تنظیم می‌کنند.

۵. سرمایه گذار برون فکن (Reflector)

سرمایه‌گذاران برون‌فکن به سختی اشتباهات خود را قبول می‌کنند و حتی پس از اثبات این که مشکل ناشی از تصمیم نادرست آن‌ها بوده، به اصلاح تصمیمات خود تمایل چندانی ندارند. آن‌ها معمولاً نتیجه بد را به عوامل خارجی نسبت می‌دهند و دیر تصمیم می‌گیرند تا از تصمیمات اشتباه جلوگیری کنند.

۶. سرمایه گذار واقع بین (Realist)

بر خلاف برون‌فکن‌ها، سرمایه‌گذاران واقع‌بین در مواجهه با پیامد اشتباهاتشان انعطاف‌پذیر هستند و مسئولیت کامل اشتباهات خود را می‌پذیرند. آن‌ها بهانه‌تراشی نمی‌کنند و دیگران را مقصر نمی‌دانند. این افراد بدون ترس از تصمیم‌گیری، با ذهنی آرام و در شرایط مناسب تصمیم می‌گیرند.

با این توضیحات، هر یک از این شش تیپ شخصیتی را می‌توان به صورت متضاد با دیگری در نظر گرفت:

  • آرمان‌گرا در مقابل عمل‌گرا
  • شکل‌گرا در مقابل آمیزگر
  • برون‌فکن در مقابل واقع‌بین

انواع مدل رفتاری سرمایه گذاری چیست؟

در کل دو مدل رفتاری در سمراهی گذاری وجود دارد که یک حالت ریسک پذیر یا تندرو (Anxious) و ریسک گریز یا مراقب (Careful). با این حال، سطح اطمینان با «مضطرب» یا «با اعتماد به نفس» بیان می‌شود. شایان ذکر است که اینها صرفاً طبقه بندی های دسته بندی هستند که انواع سرمایه گذاران تحت آن دسته بندی می شوند.

1. شخصیت سرمایه گذاری فرد گرا (The Individualist):

سرمایه گذار در اینجا دقیق و تحلیلگر است. آنها محدودیت های خود را به عنوان سرمایه گذار درک می کنند و در توانایی های خود سکوت ظریفی دارند. فردگرا به سادگی کنترل سفر سرمایه گذاری خود را در دست دارد.

2. شخصیت سرمایه گذاری ماجراجو (The Adventurer):

این ویژگی سرمایه گذار بی ثبات، کارآفرین و با اراده است. آنها به توانایی های سرمایه گذاری خود اطمینان دارند و به دنبال موفقیت بعدی هستند.

3. شخصیت سرمایه گذاری سلبریتی (The Celebrity):

سرمایه‌گذار سلبریتی هوس سرمایه‌گذاری دارد. آنها در تعداد سرمایه گذاری ها افراط می کنند. درک خوبی از سرمایه‌گذاری ندارد و اطلاعاتشان نسبتاً ناکافی است.

4. شخصیت سرمایه گذاری نگهبان (The Guardian):

سرمایه گذار در اینجا بسیار ریسک گریز است. آنها مشتاق حفظ ثروت هستند. آنها به دلیل شایعاتی که ممکن است از همه و همه شنیده باشند، در مورد سرمایه گذاری در بازارهای سهام تردید دارند. در حالت ایده‌آل، این سرمایه گذاران در برابر هزینه‌های خود کاملا محتاط عمل می‌کند و تمایلی به پذیرش ریسک‌های مالی یا سرمایه‌گذاری پر ریسک ندارد.

انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

صرف نظر از نوع سرمایه گذاری شما، همیشه در صورت شک و تردید از یک مشاور سرمایه گذاری، مشاوره بگیرید. و انتخاب یک شرکت مناسب برای سرمایه گذاری شما کلیدی است.

نتیجه گیری

موفق ترین سرمایه گذاران در یک روز موفق نمی شوند. به عنوان یک سرمایه گذار باتجربه یا یک سرمایه گذار تازه کار، یادگیری نکات و نکات دنیای سرمایه گذاری و مالی زمان می برد. بنابراین استفاده از شرکت های معتبر مشاور سرمایه گذاری و خدمات مالی می تواند این مسیر را برای شما کوتاه تر کند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظرات 2