ثبت قرارداد اجاره در املاک

چرا بهتر است قرارداد اجاره را در دفتر املاک ثبت کنیم؟

بازدید 2.1k
زمان مطالعه (دقیقه) 3

شاید این سوال برای شما پیش امده باشد اینکه چرا ثبت قرارداد اجاره اهمیت دارد و قرارداد اجاره را در کجا ثبت کنیم؟ ثبت قرارداد اجاره در املاک یا ثبت قرارداد اجاره دستی؟ برای روشن شدن این سوالات و دلایل برای ثبت اجاره در دفاتر املاک در ادامه مقاله به شرح ذیل می باشد که همراه ما باشید.

آیا قرارداد اجاره را در دفتر املاک ثبت کنیم؟

بیشتر مالکان و مستاجران به دلایلی همچون ساعات کار محدود دفاتر اسناد، بروکراسی حاکم بر آنها (به تصور عامه مردم) و همچنین ابهام در وظایف دفاتر املاک و دفاتر اسناد رسمی،  تمایلی به تنظیم سند رسمی اجاره ندارند. ضمن اینکه آنها نمی‌خواهند علاوه بر هزینه یافتن محل اجاره یا مستاجر، بابت قرارداد نویسی املاک نیز هزینه دیگری به دفاتر اسناد رسمی پرداخت نمایند.

در عمل نیز، قراردادهای عادی با در نظر گرفتن قانون روابط موجر و مستاجر به صورت متحدالشکل توسط اتحادیه املاک تنظیم می شود. این قراردادها ضمن حمایت از منافع هر دو طرف، از ظرفیت های قانونی از قبیله امکان صدور دستور تخلیه ظرف مدت یک هفته در شورای حل اختلاف برخوردار است.

این در حالی است که اسناد رسمی اجاره، نیازمند مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تقاضای صدور اجراییه و طی مراحل، سپس مراجعه به دایره اجرای اسناد رسمی در اداره ثبت است که زمانبر و دارای پیچیدگی های اداری خاص خود است علاوه بر این، در هر حال امکان اعتراض به اجراییه صادره و عملیات اجرایی نیز وجود دارد که خود موجب تاخیر در تخلیه میشود.

- تبلیغات-
Ad imageAd image

ثبت قرارداد اجاره در املاک

 

تمرکز امور مربوط به اجاره، مستاجریابی و تنظیم قرارداد در املاک، رضایت اکثر مراجعه کنندگان را در پی دارد; به گونه‌ای که حتی اغلب حقوقدانان نیز قراردادهای خود را در دفاتر املاک منعقد می کنند. قانون مالک و مستاجر و سایر قوانین موضوعه نیز با تعبیه مکانیزم های لازم، اعتبار قرارداد اجاره تنظیمی در دفاتر املاک را تقویت کردند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت قرارداد اجاره در املاک

  • اصل شناسنامه مالک و مستاجر
  • اصل کارت ملی مالک و مستاجر
  • اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره
  • اصل بنچاق ملک مورد اجاره

مدت اجاره بالای 3 سال ، نیاز به استعلام از ثبت دارد.

نتیجه گیری

عملاً اعتبار اجاره نامه رسمی (اجاره نامه دفاتر املاک) و اجاره نامه عادی (اجاره نامه دستی) در مورد محل های مسکونی یکسان می باشد. که معمولا سال اول قرارداد اجاره ملک را در دفاتر املاک انجام و سپس معمولا تمدید ان برای سال های بعد همان قرارداد موجر و مستاجر دست نویسی می کنند، بدون آنکه هزینه کمیسیون املاک را نپردازند.

  • یکی از مزایای داشتن کد رهگیری امتیازهایی است که می تواناز آن گرفت. جهت استعلام کد رهگیری ثبت قرارداد اجاره در دفاتر املاک کلیک کنید.
  • برای نوشتن یک قرارداد خوب آشنایی با ارکان قرارداد لازم است.
این مقاله را به اشتراک بگذارید
نظر بدهید